Trajna, fudbalerka, sitne kovrdže, rep sa leve ili desne strane glave, raščupana kosa, asimetrične frizure i šiške… Sve navedene frizure imale su svojih pet minuta, ali konkurenciju je potukla, bez imalo milosti, visoko natapirana kosa! Odu volumenu izrazio je i film “Sprej za kosu” (Hairspray) iz 2007. godine.

slika broj 1 Osvrt na modu osamdesetih

Ispod Mire bujne kose vire

Frizure nisu nastupale na sceni same. Pridružile su im se jaka šminka i način odevanja čije bi se boje najslikovitije mogle opisati florescentnim markerima.

Kada se ovim trendovama priklonilo čedo osamdesetih – preplanuo ten – sasvim je prirodno usledila pojava Valej devojaka (Valley girls). Njihov jedinstveni stil činile su kratke suknje, trake za kosu, pamučne majice na jedno rame, elastični kaiševi, helanke i nezaobilazni grejači (dobili na popularnosti nakon filma “Flashdance”) doziran iritantnim izgovorom i upotrebom slenga. U bukvalnom prevodu to su bile devojke iz Doline, ali su predstavljale srednju klasu devojaka širom Sjedinjenih Država, a i šire.

Neprovereni izvori informacija i teoretičari zavera smatraju da su iz ove vrste evoluirale i mutirale Kardašijanke i Snuki armija.

slika broj 2 Osvrt na modu osamdesetih

It devojka osamdesetih

Madonin (Madonna) najveći modni uticaj upravo je na modu osamdesetih, a još jedna devojka koja je duh i stil ovog perioda pozitivno prenosila bila je Vitni Hjuston (Whitney Houston) pevajući i igrajući uz šarenilo spota “I Wanna Dance With Somebody”.

Majkl Džekson (Michael Jackson) i spot za pesmu “Thriller” dosta su uticali na mušku modu. Kožne jakne, pilotske i drugih podvrsta, bile su glavni detalj. Mužjaci su bili uvereni da će ih kožnjaci približiti transformaciji u opasnog vukodlaka. Još jedna značajna posledica Džekson manije bile su naočare za sunce, pevačev zaštitni znak. Nosile su se noću isto koliko i danju. Avijatičarske naočare Ray Ban dodatno je popularisao film “Top Gan” (Top Gun).

Osamdesetih su krstarile dve struje: novi romantizam i pankerski stil. Novi romantizam je pokret Novog talasa i modni pokret koji je delovao u britanskim i irskim noćnim klubovima. Dejvid Ola (David Holah), Stivi Stjuart ( Stevie Stewart) i Kolin Svift (Colin Swift) najuticajniji su dizajneri ove struje. Na modu pristalica novog romantizma uticao je pankerizam koji se odlikovao buntovničkim odevanjem i istim stavom prema životu, delimično inspirisan sado-mazo odećom gotičke supkulture. Dok su se pankeri bunili protiv života u socijalnim zajednicama, pristalice novog romantizma su slavile glamur i zabavu, obilazeći noćne klubove i dešavanja. Vivijen Vestvud (Vivienne Westwood) je na početku karijere bila usko povezana sa Sex Pistolsima, a dizajnirala je odeću za mnogobrojne bendove među kojima je i Adam and the Ants.

slika broj 4 Osvrt na modu osamdesetih

“Seks i grad” osvrt na osamdesete

Nisu samo muzičari diktirali modu. Glumica Bruk Šilds (Brooke Shields) je, sa tek napunjenih 15 godina, postala zaštitno lice farmerki Calvin Klein 1980. godine. Marketinška kampanja sa sloganom “Želite li da znate šta stoji između mene i mojih farmerki? Ništa!” koju je uradila za Calvin Klein šokirala je javnost u Americi koja je smatrala da seksualna konotacija nije primerena maloletnoj Bruk. “Ne postoji loš publicitet”, zadovoljno je rekao Klajn (Calvin Klein) dok je trljao rukama.

Sklonost eksperimentisanju, smelost i zabava, sloboda izražavanja i potreba za egocentričnošću su ono zbog čega se ovoj deceniji rado okrećemo tražeći inspiraciju. Moda osamdesetih uvek vreba.

Dragana Janković je umetnik, konceptor, postmodernista, humanista, vajar i tako dalje… I tako dalje. I pre dnevnika i posle dnevnika sluša Dženis Džoplin, a u pauzi isključivo Betovena i Baha. Zna da je jedinstvena, kao i svi ostali. Katarina Anđelić Cakana wannabe. ”Takva sam kakva sam, takva mi je ćud. Kada mi je smešno, prsnem u smeh lud”.